De Witjes

GLASVEZEL IN OSS

Supersnel, betrouwbaar en voordelig. Internet, televisie en telefonie. Zakelijke en particuliere abonnementen. Als 30% van de bewoners en bedrijven in Oss zich aanmeldt voor een abonnement, wordt er in heel Oss kosteloos glasvezel gelegd!

2020/02/01 00:00:00

De vraagbundeling is verlengd tot 1 februari 2020. Nu met 6 maanden gratis internet bij alle providers. De perfecte tijd om te aan te melden en laten zien dat Oss wel degelijk aan de toekomst denkt. Samen naar de 30%.

Enthousiast
Als IT-specialist in de regio Oss zijn we razend enthousiast over de mogelijke komst van glasvezel in de Gemeente Oss, inclusief de kernen waar nog geen glasvezel ligt, bedrijventerreinen en de buitengebieden. Het zou je verbazen op hoeveel plaatsen in Oss er momenteel geen betaalbaar, snel internet te krijgen is.

 

Met name de bedrijventerreinen hebben het zwaar te verduren. Daar wordt vaak wel zakelijk glasvezel aangeboden, maar tegen hoge graaf- en aansluitkosten met abonnementen van honderden euro’s per maand voor een relatief trage verbinding.

 

TriNed en SNLR
Wij staan voor de volle 100% achter dit initiatief en zijn daarom partner geworden van provider TriNed en dochteronderneming SNLR. Als informatiepunt kun je bij ons terecht voor alle vragen.

 

Vraagbundeling
Gratis aanleg van glasvezel voor alle adressen in de gemeente Oss komt met de voorwaarde dat er voldoende interesse is. Concreet is het van belang dat 30% van de inwoners en bedrijven zich aanmeld voor een glasvezelabonnement bij een van de providers die dat aanbieden. De vraagbundeling is inmiddels gestart!

 

Informatie
Deze pagina is opgezet als basispunt voor informatie. We zullen de voordelen van glasvezel uitleggen, evenals waarom we gekozen hebben om een partnerschap met TriNed aan te gaan. Daarnaast wordt het stappenplan van aanleg tot oplevering getoond en zullen we een heleboel veelgestelde vragen beantwoorden.

We hebben veel tijd en aandacht besteed aan het opzetten van deze informatiepagina en hopen dat we je kunnen overtuigen van de voordelen van glasvezel. Mocht je meer vragen hebben dan kun je altijd bij ons terecht. Enthousiast? We zouden het geweldig vinden als je met onze referentie een abonnement bij TriNed of SNLR wilt afsluiten. Liever aanmelden via een papieren formulier? Neem contact met ons op om een afspraak te maken.

Waarom glasvezel?

Download snelheid

Op de eerste plaats is de download snelheid een groot speerpunt. Tegenwoordig wordt er volop gedownload en gestreamd, het liefst met meerdere personen tegelijk en op de hoogst mogelijke UHD kwaliteit. TriNed biedt standaard een snelheid van 500 Mbit en voor een kleine meerprijs zelfs 1 Gbit (1000 Mbit). Daarmee kan het hele huishouden of bedrijf volop downloaden op topsnelheid! Weten welke downloadsnelheid je momenteel hebt? Check onze speedtest!

 

Upload snelheid

Met uitzondering van glasvezel hebben alle internet abonnementen een drastisch lagere upload snelheid vergeleken met de downloadsnelheid. Waar dat vroeger weinig problemen gaf, ontstaat daar nu steeds vaker irritatie door. Een filmpje uploaden of grotere bestanden synchroniseren op een Dropbox account duurt daardoor bijvoorbeeld veel langer. Ook werken op afstand wordt prettiger en sneller. Glasvezel heeft een symmetrische verbinding. Dit betekent dat de uploadsnelheid gelijk is aan de downloadsnelheid, dus ook 500 Mbit of 1 Gbit. Weten welke uploadsnelheid je momenteel hebt? Check onze speedtest!

 

Latency

Een term die velen niet bekend zal voorkomen. Vrij vertaald betekent dit “vertraging”. Het is de tijd die het in beslag neemt om een verzoek vanuit jouw apparaat naar het doel op internet te versturen. Glasvezel heeft een extreem lage latency in vergelijking tot andere technieken waardoor bijvoorbeeld het opvragen van internetpagina’s sneller aanvoelt, het werken op afstand prettiger wordt en vooral voor de online gamers is het van groot belang om de bewegingen die je maakt in het spel (zoals Fortnite), zo snel mogelijk naar de server te sturen. Weg met lag! Weten hoeveel latency je momenteel hebt? Check de “ping”  bij onze speedtest!

 

Toekomstbestendig

Op dit moment zijn er in vergelijking met andere technieken al hoge snelheden beschikbaar, maar in de toekomst kan die capaciteit eenvoudig uitgebreid worden. Met de apparatuur die nu gebruikt wordt in de glasvezelcentrales zijn eenvoudig snelheden tot 10 Gbit te realiseren, maar veel thuis- en bedrijfsnetwerken zijn daar nog niet klaar voor. Dit geeft aan: hoe snel de ontwikkeling ook gaat, glasvezel is er klaar voor!

Waarom TriNed?

Net zoals bij andere internet technieken, zijn er diverse providers die hun diensten gaan aanbieden op het glasvezelnetwerk van E-Fiber. Waarom wij graag samenwerken met TriNed, leggen we hier uit.

 

Jarenlange ervaring met glasvezel

TriNed is gevestigd in Sint Oedenrode. Sinds 1999 leveren ze internetdiensten. Ze hebben daardoor veel ervaring opgedaan met diverse technieken om zich vervolgens vanaf 2008 uitsluitend te gaan richten op glasvezel internet. Hierdoor zijn ze een van de meest ervaren serviceproviders op glasvezelgebied geworden. Als een van de weinige providers regelen ze zelf de glasvezelbelichting en bieden ze een geheel eigen televisieplatform.

 

Kundige helpdesk

Problemen binnen het thuisnetwerk lossen wij natuurlijk voor je op als je dat wilt. Mocht er een storing plaatsvinden in de dienstverlening van TriNed, dan zijn er ruim twintig kundige helpdeskmedewerkers paraat om je te ondersteunen. Indien nodig kunnen er snel servicemonteurs worden aangestuurd. Voor zakelijke klanten is er een standaard SLA aanwezig, die naar wens kan worden uitgebreid.

 

Interessant voor consumenten en bedrijven


– Consumenten

Voor € 45 per maand krijg je een 500/500 Mbit internetverbinding via glasvezel. Leg je daar 5 euro bij dan wordt die snelheid verdubbeld naar 1 Gbit! Verder bepaal je helemaal zelf of en welke aanvullende diensten zoals televisie en/of telefonie je wilt aanschaffen. Bij het aanmelden worden alle kosten overzichtelijk weergegeven.

 

– Bedrijven
Een zakelijke 500/500 Mbit verbinding inclusief Pinnen-over-IP en Alarm-over-IP met standaard SLA (response binnen 4 uur tijdens kantoortijden) is er al vanaf € 55 excl. BTW. Voor 10 euro extra wordt er een Gigabit snelheid geboden. Uiteraard zijn er diverse uitbreidingsmogelijkheden beschikbaar.

 

Flexibele abonnementen

De enige verplichting bij een abonnement is om minimaal 12 maanden de internetverbinding af te nemen. Na die periode kan er maandelijks worden opgezegd. Alle andere diensten (televisie, zenderpakketten, telefonie) kunnen maandelijks worden aangeschaft, aangepast en opgezegd. Lekker flexibel dus!

 

Televisie via de coax kabel èn netwerkkabel

Uniek bij TriNed is de mogelijkheid om het televisiesignaal via de coax kabel te ontvangen en daarnaast ook via de netwerkkabel (UTP). Dit betekent dat zowel Ziggo abonnees die veelal via coax televisie kijken als DSL abonnees (bijvoorbeeld Telfort, KPN, T-mobile, etc.) kunnen overstappen zonder dat de bekabeling in het huis of bedrijfspand aangepast hoeft te worden. Ideaal!

 

Gratis basisinstallatie

Als het glasvezelsignaal geactiveerd is, wordt er een afspraak ingepland met een TriNed monteur. Deze verzorgt de gehele installatie bij je thuis. Hij/zij gaat niet weg voordat de Wifi goed is ingesteld en je kunt internetten, televisie kijken en bellen op alle geschikte apparaten!

 

Verenigingsactie

TriNed heeft, om bekendheid te verhogen en om lokale (sport)verenigingen te steunen, een unieke actie opgezet. Iedereen die een glasvezel abonnement afsluit, krijgt na aanmelding een e-mail bericht waarmee een vereniging gekozen kan worden. Per stem krijgt de vereniging een bedrag van € 10. Bij meer dan 50 aanmeldingen wordt dit bedrag zelfs verdubbeld naar € 20 per stem! Als je een abonnement afsluit via onze referentie, kun je direct kiezen voor een vereniging die je wilt steunen.

 

 12 maanden gratis PlusPakket of FOX Sports Eredivisie

Bij particuliere abonnementen kun je een keuze maken tussen 1 jaar gratis ~40 extra televisiezenders met het PlusPakket of 1 jaar gratis FOX Sports Eredivisie (t.w.v. 120 euro). Let op: op het inschrijfformulier wordt deze actie niet vermeld, kies geen extra zenderpakket! De monteur activeert het gewenste pakket bij de thuisinstallatie.

Stappenplan

  • 1. Vraagbundeling (verlengd!)

    Het doel is om 30% van de huishoudens en bedrijven in Oss een abonnement af te laten sluiten. Als dat percentage gehaald wordt voor 1 februari 2020, gaat de aanleg door. Meld je aan bij Trined of SNLR om een abonnement af te sluiten.

  • 2. Eerste schop in de grond

    Als de 30% doelstelling van de vraagbundeling is behaald, gaat de eerste schop in de grond. Dit gaat gepaard met een officieel moment dat het begin van de aanleg symboliseert.

  • 3. Plaatsen glasvezelcentrales

    Naar schatting worden er 10 glasvezelcentrales (ook wel Point of Presence of POP genoemd) in Oss geplaatst, op strategische punten. Vanuit deze centrales worden alle glasvezelkabels verdeeld.

  • 4. Schouwen

    De aannemer stuurt “schouwers” van deur tot deur (bezoek wordt vooraf aangekondigd). In samenspraak wordt bepaald wat de meest handige plek is om de glasvezelkabel het pand binnen te laten komen en waar het aansluitpunt geplaatst wordt.

  • 5. Graafwerkzaamheden

    In elke straat, woning en bedrijfspand in Oss worden glasvezelkabels gelegd. Iedereen krijgt een eigen aansluiting. Dit project zal naar schatting 2 jaar in beslag nemen.

  • 6. Huisaansluiting

    Als de glasvezelkabel netjes opgerold bij je huis ligt, wordt er een afspraak ingepland om de aansluiting binnenshuis te realiseren op de afgesproken plek (vaak de meterkast of plek waar andere aansluitingen binnen komen).

  • 7. Aan de slag

    Zodra alle huisaansluitingen in je straat of wijk zijn gerealiseerd en de nodige voorbereidingen in de glasvezelcentrale zijn getroffen voor de aansluiting, krijg je bericht van je provider. Vervolgens wordt een datum ingepland waarop de monteur langs komt om alles te installeren en gereed te maken voor gebruik.

AANMELDEN

Nu met 6 maanden gratis abonnement!


Let op: het gratis abonnement voor 6 maanden wordt bij het inschrijven niet weergegeven, maar in het contract dat je toegestuurd krijgt, wel.


Aanmelden voor Glasvezel abonnement

Aanmelden voor Glasvezel abonnement

Ook interesse in glasvezel? Je kunt direct een abonnement afsluiten bij TriNed of SNLR en meehelpen om de 30% te bereiken!

Aanmelden TriNed
Aanmelden SNLR


Liever via een papieren formulier aanmelden? Geen probleem! Neem contact met ons op om een afspraak te maken.

Veelgestelde vragen

E-Fiber

 

Algemeen

Wie is E-fiber en wat doen ze?

E-Fiber is de partij die de glasvezel infrastructuur aanlegt en zal onderhouden. Zij zijn de initiatiefnemer van het project om glasvezel voor alle inwoners van de gemeente Oss beschikbaar te stellen. Als eigenaar van de glasvezel infrastructuur stellen zij deze open aan providers, die op hun beurt weer diensten aan consumenten en bedrijven bieden.

Er ligt toch al glasvezel in Oss?

In enkele nieuwbouwwijken is inderdaad al glasvezel aanwezig. Deze is in beheer van KPN en biedt momenteel lagere snelheden tegen hogere maandtarieven.

 

Ook op verschillende bedrijventerreinen is glasvezel beschikbaar van verschillende partijen.

Ik heb al glasvezel. Wat nu?

De glasvezel die E-Fiber zal aanleggen, is een aparte kabel met een aparte infrastructuur. Als je al glasvezel hebt, komt er dus een extra aansluiting (met nieuw aansluitpunt) bij, naast de bestaande aansluiting.

Komt glasvezel beschikbaar op mijn adres?

Je kunt via het aanvraagformulier een postcodecheck doen. Je ziet dan direct of glasvezel op jouw adres beschikbaar komt en je een abonnement kunt aanvragen.

 

Uitgangspunt is dat glasvezel op alle adressen in Oss beschikbaar is, met uitzondering van de kernen waar al glasvezel aanwezig is (Berghem, Teeffelen en Gennep).

Ik deel een bedrijfspand. Krijgen we allemaal een aansluiting?

Als het bedrijfspand is geregistreerd op één adres volgens het Kadaster (zie de BAG viewer), krijg je in principe één aansluiting.

 

Er kunnen eventueel uitzonderingen gemaakt worden wanneer bijvoorbeeld alle bedrijven in het pand een eigen aansluiting willen hebben. Dit kan in overleg met E-Fiber.

Kan ik de status van het project ergens volgen?

We zullen via deze pagina regelmatig status-updates verzorgen. Op de volgende site van E-Fiber is de status ook te bekijken: https://iedereenglasvezel.nl/oss.

 

Vraagbundeling

Wat betekent een "interesse van 30%"?

In Oss zijn ongeveer 36.000 adressen met een internet verbinding. Een interesse van 30% betekent dat zo’n 10.800 adressen een abonnement moeten afsluiten bij één van de providers die op het E-Fiber netwerk diensten gaan verlenen.

Waarom is de grens van 30% ingesteld?

Het leggen van glasvezel kabels in heel de Gemeente Oss tot bij iedereen in het pand is een gigantisch project, dat een slordige 40 miljoen euro kost. Aangezien de aanleg voor de Ossenaren helemaal gratis is, wil E-Fiber de garantie dat na het aanleggen van het netwerk, dit ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. E-Fiber krijgt van de providers die diensten aanbieden op het netwerk, een klein bedrag per maand per abonnement. Hierdoor kunnen ze hun investering uiteindelijk terugverdienen.

Is de aanleg gratis?

Ja! E-Fiber neemt alle kosten op zich. Als het project doorgaat, krijgen alle Ossenaren een gratis glasvezelverbinding. Wel betaal je na het afsluiten van een abonnement uiteraard kosten aan de provider die diensten aan je levert via de glasvezelverbinding (internet, televisie, telefonie).

Zit ik vast aan het abonnement na het afsluiten?

Na het inschrijven gaat bij consumenten de wettelijke bedenktijd van 14 dagen in. Als je in die periode het abonnement niet annuleert, zit je er aan vast. Alle providers hanteren een minimale abonnementsperiode van 12 maanden voor de internetdienst. Daarna is deze maandelijks opzegbaar. Aanvullende diensten zijn (afhankelijk van de provider) direct maandelijks opzegbaar.

 

Indien het project uiteindelijk geen doorgang kan vinden, wordt het abonnement nietig verklaard en worden de klantgegevens verwijderd bij de provider. Er worden dan uiteraard geen kosten in rekening gebracht.

Kan ik aanmelden als ik nog een contract hebt bij een andere provider?

Contracten bij de meeste providers lopen 12 maanden, daarna kun je maandelijks opzeggen. Aangezien de aanleg van het glasvezelnetwerk pas in 2020 begint en in 2021 wordt afgerond, is de kans groot dat tegen de tijd dat glasvezel beschikbaar is in je straat, het contract maandelijks opgezegd kan worden.

 

Bij TriNed is het daarnaast ook mogelijk om gebruik te maken van “uitgestelde activering”. Op het moment dat de glasvezelverbinding de oplevering nadert en er contact opgenomen wordt om een monteursafspraak in te plannen, kun je aangeven dat je deze pas wilt inplannen nadat het contract bij je huidige internet provider afloopt (maximaal 1 jaar na oplevering van de glasvezelverbinding). Zo heb je nooit dubbele lasten en kun je altijd bijdragen om het percentage van 30% te bereiken!

Hoe lang loopt de vraagbundeling?

De vraagbundeling loopt vanaf juni en eindigt op 1 februari 2020. Niet veel later wordt het resultaat bekend gemaakt.

Wat gebeurt er als de 30% niet gehaald wordt?

Met marketing campagnes, informatie avonden en enthousiaste partners wordt er alles aan gedaan om de 30% te bereiken. Mocht dat in oktober niet gelukt zijn dan zijn er diverse opties:

 

– Als het percentage tussen de 25% en 30% ligt, zal de inschrijfperiode verlengd worden en wordt alles-op-alles gezet om alsnog het percentage te halen

 

– Bij minder interesse zal er overleg met de gemeente gevoerd worden of er wellicht een andere constructie te verzinnen is om de aanleg toch door te laten gaan

 

– In het slechtste geval zal het project niet doorgaan. Alle contracten die zijn gesloten worden op dat moment nietig verklaard.

Krijg ik toch glasvezel als ik me niet inschrijf?

Alleen als je dat wilt. Wanneer het project doorgang vindt, legt E-Fiber voor iedereen (dus ook als je geen abonnement hebt afgesloten) gratis glasvezel aan, tenzij je daar specifiek geen toestemming voor geeft. Als je geen toestemming geeft, wordt de glasvezelkabel bij de erfgrens op rol gelegd. Als je na 1 februari 2020 alsnog glasvezel wil aanvragen, wordt € 300 aan activatiekosten in rekening gebracht.

 

Aanleg

Wanneer gaat de aanleg van start?

Nadat de vraagbundeling succesvol is afgerond, wordt er met de aannemer die de werkzaamheden uit gaat voeren een planning gemaakt. Daarna gaat de eerste schop in de grond. Naar verwachting is dat in het tweede kwartaal van 2020.

Hoe lang gaat de aanleg duren?

De aanleg zal naar schatting ongeveer 2 jaar in beslag nemen. Er wordt beginnen met het plaatsen van 2 grote glasvezelcentrales in het centrum van Oss. Vervolgens wordt er in de omgeving van het centrum van buiten naar binnen gewerkt met het aansluiten. Op plaatsen waar de aanleg- en aansluitwerkzaamheden zijn uitgevoerd, worden diensten tussentijds geactiveerd. Naar verwachting worden de eerste verbindingen 6 maanden na de start van de aanleg opgeleverd.

Wat gebeurt er bij de aanleg?

Er worden naar schatting zo’n 10 glasvezelcentrale’s in Oss geplaatst, vanuit waar alle glasvezelkabels worden verdeeld. De glasvezelkabels gaan in de grond. Dat betekent veel graafwerkzaamheden in alle straten, op alle bedrijventerreinen en zelfs in alle buitengebieden. De kabels worden onder tuinen en huizen gelegd om vervolgens via een klein gaatje of ondergronds naar een aansluitpunt binnen het pand uit te komen. Een gigantisch project dus!

Waar komt mijn verbinding?

De aannemer stuurt “schouwers” langs bij elk adres. Je krijgt vooraf bericht wanneer de schouwer langs komt en kunt dit tijdstip eventueel wijzigen. De schouwer bepaalt samen met jou, welke plek het meest praktisch is om de kabel het pand binnen te laten komen. Ook wordt binnenshuis gekeken wat het meest praktische punt is om het aansluitpunt te plaatsen (vaak in de meterkast of op het punt waar telefonie- en kabelvoorzieningen binnen komen).

Een schouwer van E-Fiber heeft altijd kleding van E-Fiber aan en een identificatiepas met foto en persoonlijke gegevens bij.

Wordt er in mijn tuin gegraven?

E-Fiber probeert altijd overlast zoveel mogelijk beperken. Er wordt zo weinig mogelijk gegraven in tuinen. De glasvezelkabels worden zo’n 60 centimeter onder de grond “geboord” (zie filmpje). Dit is onschadelijk voor de tuin. De kabel wordt vervolgens voor het pand geplaatst op een rol voor latere montage binnenshuis. Je hoeft voor dit proces niet thuis te zijn.

Moet ik thuis zijn als er in mijn straat wordt gegraven?

Dat is niet nodig. Wel is het noodzakelijk dat er iemand thuis is wanneer er een schouwer van de aannemer langs komt om het punt van aansluiting binnenshuis geplaatst wordt. Je krijgt hiervan tijdig bericht.

Welk kastje wordt er binnenshuis geplaatst?

De kabel wordt binnenshuis gemonteerd in een glasvezelkastje:

 

 

Met het kastje zelf kun je nog niets, hiervoor heb je een abonnement bij een glasvezelprovider nodig.

Ik wil geen glasvezelverbinding. Kan ik me afmelden?

Dat is zeker mogelijk. Wanneer de schouwer langs komt, kun je dit aangeven. De glasvezelkabel wordt dan op rol op de erfgrens gelegd. Wil je later alsnog glasvezel? Reken dan op aanzienlijke kosten (~800 euro) voor de aanleg, aansluiting en activering.

Waar kan ik terecht met klachten of om schade te melden?

Deze meldingen kunnen aan E-Fiber worden doorgegeven via info@e-fiber.nl of telefonisch via 030-2251901.

E-Fiber heeft ook een pagina met veelgestelde vragen samengesteld.

TriNed

 

Algemeen

Wie is TriNed en wat doen ze?

TriNed is een internet provider, vergelijkbaar met providers op andere netwerken zoals KPN en Ziggo. TriNed levert als één van de aanbieders, diensten via het glasvezelnetwerk van E-Fiber. Zowel voor particulieren als zakelijke klanten.

Hoe kan ik TriNed bereiken bij vragen of problemen?

Bij vragen of problemen kun je altijd terecht bij de klantenservice van TriNed.

Hoe werkt de verenigingsactie?

Verenigingen kunnen zich aanmelden door dit formulier volledig in te vullen en naar verenigingsactie@team.trined.nl te sturen.

 

Als de vereniging wordt opgenomen in de actie, kunnen alle nieuwe abonnees van TriNed via e-mail hun favoriete vereniging kiezen. Per stem ontvangt de vereniging € 10. Bij meer dan 50 stemmen wordt dat bedrag verdubbeld naar € 20. Als je een abonnement afsluit via onze referentie, kun je direct een van de deelnemende verenigingen steunen.

Waar kan ik het abonnement afsluiten?

We zouden het fantastisch vinden als je met onze referentie een TriNed abonnement afsluit. Dat kan binnenkort via deze link.

Zijn er speciale acties?

Je krijgt 6 maanden gratis internet!

Daarnaast heeft TriNed momenteel de actie dat je kunt kiezen tussen 1 jaar gratis Pluspakket (~40 extra zenders) of 1 jaar gratis FOX Sports Eredivisie ter waarde van € 120.

 

Let op: Op het inschrijfformulier wordt geen melding gemaakt van de actie. Wanneer de monteur de thuisinstallatie komt verzorgen, kun je hier een keuze uit maken. Vink deze pakketten op het formulier dus niet aan!

 

Abonnementen

Wat zijn de mogelijkheden voor particulieren?

Voor particuliere klanten biedt TriNed de volgende diensten:

  • – Internet: 500 Mbit of 1 Gbit (1000 Mbit)
  • – (interactieve) Televisie: via coax en/of netwerkkabel (UTP) met diverse zenderpakketten
  • – Telefonie: maximaal 2 telefoonnummers inclusief nummerbehoud

Wat zijn de mogelijkheden voor bedrijven?

Voor zakelijke klanten biedt TriNed de volgende diensten:

  • – Internet: 500 Mbit of 1 Gbit (1000 Mbit)
  • – Telefonie: VoiP diensten met nummerbehoud
  • – (interactieve) Televisie: Via coax en/of netwerkkabel (UTP) met diverse zenderpakketten
  • – Pinnen-over-IP
  • – Alarm-over-IP (eventueel met GPRS sim)
  • – Tot 13 bruikbare externe IPv4 adressen
  • – SLA: standaard response binnen 4 uur tijdens kantooruren (uitbreidbaar)

Welke diensten moet ik afnemen?

Bij TriNed is het alleen verplicht om de internetverbinding af te nemen bij een abonnement. Alle andere diensten zoals telefonie en televisie zijn volledig optioneel.

Wat is de contractduur?

De minimale contractduur is 12 maanden. Dit geldt uitsluitend voor de internetverbinding. De andere diensten (televisie, telefonie) kunnen maandelijks worden aangevraagd, aangepast en opgezegd.

 

Nadat de eerste twaalf maanden voorbij zijn, kan het internet abonnement maandelijks opgezegd worden.

Wanneer wordt mijn abonnement actief?

Als de graafwerkzaamheden in je straat of wijk zijn voltooid, het aansluitpunt in je huis is gemonteerd en alles technisch in de glasvezelcentrale in orde gemaakt is, wordt je verbinding geactiveerd. TriNed plant vervolgens een monteur in voor de thuisinstallatie. Na de thuisinstallatie is je abonnement actief.

 

Indien je nog een lopend contract hebt bij een andere provider dat niet direct opzegbaar is, kun je de afspraak met de monteur inplannen op het moment dat je huidige contract afloopt om dubbele lasten te voorkomen. Dat heet “uitgestelde activering” en is tot 1 jaar na het gereed komen van de verbinding, mogelijk.

Kan ik aanmelden als ik nog een contract hebt bij een andere provider?

Contracten bij de meeste providers lopen 12 maanden, daarna kun je maandelijks opzeggen. Aangezien de aanleg van het glasvezelnetwerk pas in 2020 begint en in 2021 wordt afgerond, is de kans groot dat tegen de tijd dat glasvezel beschikbaar is in je straat, het contract maandelijks opgezegd kan worden.

 

Bij TriNed is het daarnaast ook mogelijk om gebruik te maken van “uitgestelde activering”. Op het moment dat de glasvezelverbinding de oplevering nadert en er contact opgenomen wordt om een monteursafspraak in te plannen, kun je aangeven dat je deze pas wilt inplannen nadat het contract bij je huidige internet provider afloopt (maximaal 1 jaar na oplevering van de glasvezelverbinding). Zo heb je nooit dubbele lasten en kun je altijd bijdragen om het percentage van 30% te bereiken!

Welke televisiezenders zijn er?

Voor een actueel overzicht van alle zenders en aanvullende televisiepakketten verwijzen we graag naar de website van TriNed.

Kan ik televisie kijken via een app?

Ja, dat kan. Via de TriNed TV App kun je in heel Europa ruim 40 zenders bekijken via smartphone, tablet, laptop of desktop. Casten naar een Chromecast apparaat is ook mogelijk. De app is beschikbaar voor Android en iOS. Via deze website kun je ook televisie kijken.

Kan ik mijn bestaande telefoonnummer behouden?

Zeker weten! Je kunt tot twee telefonieaansluitingen krijgen en dus ook twee telefoonnummers meenemen. Bij het aanmelden kan dit worden aangegeven.

Wat zijn de gesprekskosten van telefonie?

Dat is afhankelijk van de gekozen belbundel. Er zijn bundels met onbeperkt (1000 minuten) bellen naar vaste nummers in Nederland of naar vaste en mobiele nummers in NL/Europa/VS/Canada. Zonder bundel worden de tarieven op deze pagina gehanteerd.

Is er een overstapservice?

Ja, als je bij een van de volgende providers een abonnement hebt, regelt TriNed het overstappen voor je. Ongeveer 6 weken voor oplevering van het abonnement, wordt een afspraak gemaakt om de monteur langs te laten komen. Tegelijkertijd wordt gevraagd of je gebruik wilt maken van de overstapservice. Zo ja, dan zorgt TriNed er vervolgens voor dat je geen moment zonder internet zit!

  • – DELTA
  • – Glasnet
  • – KPN
  • – MTTM
  • – NLE
  • – Netvisit
  • – Online
  • – Oxxio
  • – Plinq
  • – SpeakUp
  • – T-Mobile Thuis
  • – Tele2
  • – Telfort
  • – Xs4all
  • – Youfone
  • – Ziggo

Ik wil/moet de overstap zelf regelen. Waar moet ik op letten?

Als je zelf de overstap van provider wilt regelen of TriNed biedt geen overstapservice bij je huidige provider, dan is het handig om op deze punten te letten:

 

  • – Gebruik je een e-mail adres van de oude provider? Schakel dan bij voorkeur over naar een gratis mailbox van Outlook.com of Gmail. Laat je contacten alvast weten dat je een nieuw e-mail adres hebt

 

  • – Zeg het abonnement bij je huidige provider pas op als het glasvezelabonnement geactiveerd is en werkt. Het is vervelender dan je denkt om zonder internetverbinding te zitten!

Zijn er eenmalige kosten bij het afsluiten van het abonnement?

Er zijn diverse eenmalige kosten:

  • – € 45 administratiekosten bij het afsluiten van een abonnement
  • – € 50 borg voor de apparatuur (teruggestort na retourneren)
  • – € 15 per interactieve ontvanger
  • – € 25 voor elke smartcard na de eerste.

 

Technisch

Moet ik alle bekabeling in huis vervangen?

Waarschijnlijk niet. Het punt waar het glasvezelmodem en de router komen te staan is meestal het punt waar ook het modem van de huidige provider staat. Kwestie van kabels wisselen naar de nieuwe apparatuur.

 

Een van de unieke pluspunten van TriNed is dat er televisie geleverd wordt via coax èn netwerkkabel (UTP). Dus zowel klanten die via Ziggo televisie kijken (coax) als klanten die dat via een netwerkverbinding doen (T-mobile, Online, KPN, etc.) kunnen hun bestaande bekabeling blijven gebruiken. Alleen klanten die nu Digitenne (televisie via antenne) gebruiken, zullen mogelijk bekabeling moeten leggen.

Moet ik alles zelf aansluiten?

Absoluut niet. Nadat het glasvezel signaal is geactiveerd, wordt er een monteur ingepland. Deze zorgt er voor dat Wifi wordt ingesteld en gaat niet weg voordat je kunt internetten, televisie kunt kijken en kunt bellen op alle geschikte apparaten.

Welke apparatuur levert TriNed?

TriNed levert aan consumenten een glasvezelmodem (Huawei Echolife HG8012H) en een draadloze router (Fritz!Box, type afhankelijk van de afgenomen diensten). Beiden worden in bruikleen gegeven. Bij beëindiging van het abonnement dienen deze te worden geretourneerd.

 

Kan ik op elke televisie via coax kijken?

Het signaal dat uitgezonden wordt op de coax kabel is DVB-C. Als je televisie dat signaal kan ontvangen, kun je daarmee televisie kijken. Let op: als je een aanvullend zenderpakket hebt aangeschaft, heb je per TV een smartcard nodig om deze zenders te ontgrendelen. De smartcards worden door TriNed geleverd. De eerste is gratis, voor aanvullende smartcards dient een eenmalig bedrag betaald te worden. De smartcard kan in een CI+ module geplaatst worden (elke module die gecertificeerd is via Ziggo kan worden gebruikt). Als er in je TV geen CI+ module geplaatst kan worden, of als je televisie geen DVB-C tuner heeft, heb je een decoder nodig. Deze levert TriNed niet en zul je zelf aan moeten schaffen.

In welke kwaliteit worden televisiezenders aangeboden?

Een groot deel van de zenders wordt in HD kwaliteit aangeboden. Eén zender (Festival4k) wordt in 4K aangeboden. En een aantal zenders zijn in SD kwaliteit beschikbaar. Kijk op deze pagina voor een overzicht. In de toekomst zullen mogelijk meerdere zenders in 4K beschikbaar worden gesteld.

 

Let op: de interactieve ontvanger die momenteel geleverd wordt heeft een resolutie van 1080p! Ook dat kan nog wijzigen voordat het abonnement wordt opgeleverd, aangezien het nog 1 tot 1,5 jaar kan duren voordat glasvezel in Oss is gelegd.

Wat is interactieve televisie en het Interactief Plus pakket?

Interactieve televisie werkt via een (UTP) netwerkkabel in plaats van een coax aansluiting. Dit loopt via een 1080p (FullHD) ontvanger die aangesloten wordt op je televisie. Je krijgt toegang tot een elektronische programmagids en tot de TriNed app en website waarmee je in de hele EU live televisie kunt kijken.

 

Met het “Interactief Plus” pakket wordt de functionaliteit uitgebreid met de volgende mogelijkheden:

  • – Programma’s vanaf het begin terugkijken
  • – Live pauzeren
  • – Meerdere programma’s tegelijkertijd opnemen in de cloud
  • – Programma’s terugkijken tot 7 dagen
  • – Maximaal 100 uur aan opnames, tot 100 dagen bewaard
  • – Opnemen van series kan in één keer geprogrammeerd worden via de elektronische programmagids

Wat zijn de coax instellingen?

Type: DVB-C
Frequentie: 304.000 kHz of 304.00 MHz
Netwerk ID: 1000 of 01000 voor gebruik zonder smartcard, 2000 of 02000 voor gebruik met smartcard
Modulatie: 256 QAM
Symboolsnelheid: 6.875 kbps

Kan ik via coax, analogo radio blijven luisteren?

Ja, dat kan maar niet alle zenders zijn beschikbaar. De volgende zenders worden via de coax kabel doorgegeven:

  • – BNR Nieuwsradio (96.4)
  • – NPO Radio 1 (88.9)
  • – NPO Radio 2 (91.1)
  • – NPO 3FM (91.6)
  • – NPO Radio 4 (92.9)
  • – NPO Radio 5 (93.4)
  • – Omroep Brabant (106.9)
  • – Q-Music (94.9)
  • – Radio 10 (97.4)
  • – Radio 100% NL (95.9)
  • – Radio 538 (94.0)
  • – Radio Veronica (99.4)
  • – Sky Radio (100.1)
  • – VRT Klara (105.4)
  • – VRT Radio 1 (103.1)
  • – VRT Radio 2 (104.4)

Is er een datalimiet?

Nee, er kan onbeperkt gebruik gemaakt worden van de volledige down- en uploadsnelheid.

Is er een snelheidsgarantie?

TriNed biedt tot 500 Mbit inderdaad een snelheidsgarantie van 90%. Er moet wel aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Kijk hier voor meer informatie.

Krijg ik een vast IP adres?

Ja, zowel bij particuliere als zakelijke verbindingen is een vast IP adres inbegrepen. Bij zakelijke abonnementen is het mogelijk om meerdere IP adressen aan te vragen.

Kan ik mijn e-mail adres behouden?

Dat is afhankelijk van het adres. Als je een adres gebruikt van een internetprovider zoals @planet.nl of @ziggo.nl, kun je dit adres niet (of soms wel, maar tegen een maandelijkse vergoeding) meenemen naar een andere provider. Het wordt dan ook sterk afgeraden om dit soort adressen te gebruiken. Andere e-mail adressen, zoals @outlook.com of @gmail.com, zijn provider onafhankelijk en kun je gewoon blijven gebruiken. Dat geldt uiteraard ook wanneer je e-mail gebruikt onder je eigen domeinnaam.

Krijg ik e-mail adressen bij TriNed?

Per abonnement kunnen er via de klantenservice maximaal 5 e-mail adressen worden aangevraagd. Dat zijn adressen met het formaat naam@trinedmail.nl.

 

We raden overigens aan om geen provider afhankelijke e-mail adressen te gebruiken om overlast bij het wisselen van provider te voorkomen.

Krijg ik een Wifi netwerk?

De Fritz!Box die geleverd wordt stuurt een wifi signaal uit (2,5 gHz en 5 gHz). Of dat signaal overal sterk en stabiel genoeg is hangt af van veel factoren binnenshuis en is dus niet te garanderen. Uiteraard zijn er altijd oplossingen beschikbaar om het signaal te versterken of uit te breiden. Dit valt echter niet onder de dienstverlenging van TriNed. Daarvoor kun je eventueel bij ons (De Witjes) terecht.

Kan ik een eigen router gebruiken?

Als je uitsluitend internetdiensten afneemt, is dat geen probleem. Heb je ook telefonie en/of televisie? In theorie is het dan nog steeds mogelijk als je veel kennis van zaken hebt, maar je kunt daarvoor niet bij de helpdesk aankloppen.

Welke DNS servers gebruikt TriNed?

Primaire DNS-server: 193.164.216.20
Secondaire DNS-server: 193.164.217.20

Wat zijn de instellingen van de e-mail?

POP3: pop3.trined.nl
IMAP: smartermail.trined.nl
SMTP: smtp.trined.nl (zonder authenticatie)
SMTP: smartermail.trined.nl (authenticatie verplicht)
Webmail: https://smartermail.trined.nl/

 

Er zijn limieten ingesteld voor het gebruik van de mailserver. Bij particuliere abonnementen kan er dagelijks naar maximaal 500 adressen mail gestuurd worden, zakelijk is dit aantal 2500.