De Witjes

NOMADESK

Bestanden synchroniseren in de cloud is niet nieuw. Diensten als Dropbox en OneDrive worden massaal gebruikt. Toch is er behoefte aan hogere veiligheid, betere privacy en meer controle over de bestanden in de cloud. Het antwoord? Nomadesk!

Eenvoudig in de cloud

Een aantal jaren geleden moesten er nog ingewikkelde en prijzige oplossingen worden bedacht om bestanden te benaderen en delen op meerdere locaties. Tegenwoordig hebben we de cloud. Nog nooit was toegang tot bestanden zó eenvoudig.

 

Veiligheid en privacy

Juist doordat het plaatsen van bestanden in de cloud zo eenvoudig is, verlies je binnen de kortste keren het overzicht en de controle. Welke bestanden zijn waar opgeslagen en met wie gedeeld? Zijn de bestanden versleuteld en overdrachten beveiligd? Zijn de bestanden veilig bij diefstal van je apparaat? Zeker in het kader van de AVG is het noodzakelijk om alles goed op orde te hebben en in kaart te brengen. Technisch en organisatorisch.

 

Het antwoord: Nomadesk!

Nomadesk richt zich vooral op zakelijke gebruikers en zorgt dat bestanden in de Nomadesk cloud worden geplaatst. Deze kunnen vervolgens veilig gedeeld, bewerkt en gesynchroniseerd worden op diverse apparaten en via een webportaal.

Vaults: veilige, ongelimiteerde opslag
Een vault is een verzameling van mappen en bestanden, die in de Nomadesk cloud is opgeslagen. Op lokale apparaten kan gekozen worden om een of meerdere vaults te synchroniseren via delta-block sync (beveiligde 256-bit SSL verbinding) . Een gesynchroniseerde vault is één groot versleuteld bestand (AES 256-bit) op het lokale apparaat, dat na het inloggen op het bijbehorende Nomadesk account, gekoppeld wordt aan bijvoorbeeld een schijfletter. Bij diefstal zijn de gegevens dus veilig als automatisch inloggen niet is ingeschakeld. Er is geen opslagruimte limiet en er is geen limiet op het aantal vaults dat kan worden aangemaakt.

Overal toegankelijk
Er is software voor Windows (7+) en Mac OSX (10.8+) en er zijn apps voor Android, Windows Phone, iPad en iPhone en Blackberry. Ook is er portaal dat via een webbrowser benaderd kan worden. Via Office 365 integratie kunnen Office bestanden direct online bekeken en bewerkt worden via dat portaal.

Delen met volledige controle
Naast dat vaults kunnen gedeeld worden met andere Nomadesk gebruikers, kunnen bestanden en mappen ook gedeeld worden met anderen via een link. Je bepaalt zelf of er lees-, schijf en download toegang is, hoe lang de link geldig is, hoe vaak bestanden gedownload mogen worden en of je een wachtwoord instelt. Ook kun je e-mail notificaties inschakelen wanneer iemand de link benadert. Via de Outlook plug-in stuur je grote bestanden probleemloos naar ontvangers. Je kunt zelfs website widgets inzetten waar bezoekers bestanden kunnen downloaden.

AVG proof
Unified Post, het bedrijf achter Nomadesk is een Belgisch bedrijf. Data wordt opgeslagen in datacentra in Brussel en Frankfurt die aan de hoogste veiligheidsnormen voldoen. Via het Dashboard kan precies ingezien worden welke toegang er geweest is tot bestanden en welke mutaties hebben plaatsgevonden. Via TheftGuard kunnen vault bestanden op afstand verwijderd worden van een apparaat.

Kosten
Jaarlijks abonnement: € 112,00 excl. BTW.
Maandelijks abonnement: € 10,00 excl. BTW.

 

De jaarlijkse abonnementen kunnen met of zonder automatische verlenging worden afgesloten. Maandelijkse abonnementen kunnen eventueel via automatische incasso betaald worden.

 

Geïnteresseerd?

Je kunt voor meer informatie of het aanvragen van een abonnement het formulier op deze pagina gebruiken. Onder aan deze pagina beantwoorden we een aantal veelgestelde vragen.

Nomadesk Authorized Reseller

Veelgestelde vragen

Administratief

Is er een gratis testversie beschikbaar?

Ja, Nomadesk kan zonder restricties 14 dagen worden getest. Je kunt een testaccount aanvragen via het formulier op deze pagina. Voordat de testperiode afloopt, nemen we per mail contact met je op om te vragen of je het testaccount wilt omzetten naar een betaald account. Alle data die tijdens de testperiode is opgeslagen bij Nomadesk blijft intact. Het afnemen van een abonnement na de testperiode is uiteraard niet verplicht.

Hoe werkt het aanvragen van een abonnement?

Een abonnement kan worden aangevraagd via het formulier op deze pagina. Je ontvangt vervolgens per e-mail een offerte. Indien akkoord teken je deze digitaal, daarmee wordt de order geplaatst. We sturen vervolgens een factuur voor de eerstvolgende periode van het abonnement. Nadat deze factuur is voldaan, wordt het abonnement daadwerkelijk geleverd.

Hoe werkt de facturering?

Wij sturen een factuur per e-mail. Deze kan voldaan worden via bank overschrijving, iDEAL, Bancontact of automatische incasso (alleen maandelijkse abonnementen. De eerste factuur wordt direct na ontvangst van het akkoord op de offerte gestuurd en is voor de eerste periode. Opvolgende facturen worden als volgt verstuurd:

  • – Jaarlijkse abonnementen met automatische verlenging: je ontvangt ongeveer 1 maand voor afloop van de huidige periode een factuur voor de komende periode van 1 jaar
  • – Maandelijkse abonnementen: je ontvangt de factuur voor de komende maand vooraf.

Kan ik altijd opzeggen?

Opzeggingen kunnen per e-mail worden doorgegeven aan info@dewitjes.nl.

 

Bij maandelijkse abonnementen kan altijd worden opgezegd. Het abonnement stopt dan op de einddatum die op de laatste factuur is vermeld.

 

Bij jaarlijkse abonnementen met automatische verlenging dient uiterlijk 1 maand voor de volgende abonnementsperiode te worden opgezegd. Anders wordt het abonnement verlengd voor de periode van 1 jaar.

 

Bij jaarlijkse abonnementen zonder automatische verlenging hoef je niets te doen, het abonnement verloopt automatisch. Wil je wèl verlengen, dan moet je het ons even laten weten.

Is de dienst AVG-proof?

Data wordt opgeslagen in Brussel en Frankfurt en er wordt een groot aantal maatregelen genomen om de beveiliging van de data te waarborgen en toegang tot de data in te zien. De dienst is daarmee 100% AVG proof.

Hoeveel gebruikers/apparaten zijn inbegrepen?

Het licentiemodel van Nomadesk is eenvoudig. Er is één abonnement nodig per gebruiker. Het abonnement mag niet gedeeld worden met andere gebruikers. Er is geen limiet aan het aantal apparaten waarop de gebruiker de software kan installeren en bestanden kan synchroniseren.

Kan ik meerdere abonnementen beheren in één account?

Dat is mogelijk. Als je meerdere abonnementen aankoopt, wordt er één hoofdbeheerder aangewezen. Deze heeft vervolgens de mogelijkheid om zelf, via MyNomadesk.com ongebruikte abonnementen toe te wijzen aan andere gebruikers. Ook kan de beheerder abonnementen verwijderen zodat deze weer kunnen worden toegekend aan een andere gebruiker.

Kan ik een bestaand (proef)abonnement overzetten?

Dat is mogelijk via een zogenaamde “transfer code”. Deze kan worden opgevraagd via de “Persoonlijke Instellingen” pagina op MyNomadesk.com. Door op de link “Transfer van uw account naar een andere partner” te klikken ontvang je deze code, die 7 dagen geldig is. Let op dat je even goed overlegt met de vorige provider hoe de afhandeling van eventuele (openstaande/toekomstige) betalingen in zijn werk gaat. Wij gaan factureren zodra we de code gebruiken om het account over te zetten.

Technisch

Welke up- en downloadsnelheden haalt Nomadesk?

Nomadesk publiceert zelf geen snelheden. De snelheid is o.a. afhankelijk van je internetabonnement, de grootte en hoeveelheid van de bestanden en de drukte op de Nomadesk infrastructuur. Door ons uitgevoerde tests met bestanden van 1 GB gaven de volgende gemiddelde snelheid:

 

– Download snelheid: 150 Mbit
– Upload snelheid: 400 Mbit

Snelheid bestandsoverdracht in vaults

Een Nomadesk Vault is één groot versleuteld bestand op de schijf van een apparaat. Vanwege de sterke encryptie gaat het lezen en schrijven van bestanden trager dan normaal op een computer. Meestal zal dit geen probleem zijn, maar in sommige gevallen kan de vertraging merkbaar worden (bijvoorbeeld bij een groot Outlook mail archief in een Nomadesk vault).

Kan ik bestanden benaderen zonder synchronisatie?

Dat is mogelijk. Via het portaal op MyNomadesk.com kun je de bestanden benaderen en via de Windows en Mac software kun je een vault koppelen zonder synchronisatie. De bestanden zijn dan te benaderen via een schijfletter, maar de bestanden worden direct vanaf Nomadesk benaderd. Het werken met bestanden is op dat moment trager, maar de bestanden nemen geen ruimte in beslag op je apparaat.

Worden meerdere versies van bestanden opgeslagen?

Er wordt gebruik gemaakt van “smart versioning”. Er worden tot 3 versies van gewijzigde bestanden per dag opgeslagen (bij meer wijzigingen worden de eerdere versies van de dag verwijderd). Aan het eind van de dag blijft de alleen laatste versie bewaard. Versies zijn tot 14 dagen terug te zetten via het onderdeel “Revisies” in een vault op MyNomadesk.com.

Zijn verwijderde bestanden nog terug te halen?

Verwijderde bestanden blijven bewaard tot 30 dagen na verwijdering. Terugzetten kan via MyNomadesk.com. Via het onderdeel “Revisies” in een vault is de “Prullenbak” te vinden, waar verwijderde bestanden kunnen worden teruggezet.

Waar kan ik de software downloaden?

Op deze pagina is de software te downloaden en zijn verwijzingen naar apps voor mobiele apparaten te vinden.

Is de software Nederlandstalig?

Ja, de software is volledig Nederlandstalig. Ook het MyNomadesk.com portaal is in de Nederlandse taal beschikbaar.

Is er een handleiding beschikbaar?

Helaas is er geen handleiding beschikbaar voor de huidige versie van Nomadesk. Het gebruik wijst zich op de meeste gebieden vanzelf. Mochten er specifieke vragen zijn dan kun je altijd contact met ons opnemen. Mochten wij het antwoord niet weten dan kunnen we de vraag direct bij Nomadesk neerleggen.